“Duyuların Haritacılığı” Sergisi

17-28 Şubat 2017 Nisan 2017

Haritalama son yıllarda sanatçıların çok ilgisini çeken bir konudur. Bu serginin amacı da, İstanbul ile bağlantısı olan iki çağdaş sanatçının çalışmasını sunmaktır. Bu sanatçılardan biri olan Sudanlı Walid Farouk burada yaşamaktadır. Fransız sanatçı Mathias Poisson ise birçok kez İstanbul’u ziyaret etmiştir.
Konusu itibariyle sergi, daha önceki programlarımızın devamı niteliğindedir. Bu sergide de yine Fransa ve Türkiye ile bağı olan sanatçılar tanıtılmakta, ötekine, uzak mekâna olan bakışı ve bu deneyimin geri dönüşümle gezginin kendisini nasıl değiştirdiği sorgulanmaktadır. Yine 2013 yılında düzenlenen «İstanbul ve Çevresi Üzerine İki Yüzyıl Boyunca Haritacılık» sergisinin de devamı niteliğindedir.

Serginin tanıtımı:

Sergi, farklı ülkelerin topraklarında bulunan çeşitli bölgeleri gezerken oraları nasıl algıladığımızla ilgilenen iki çağdaş sanatçının çalışmalarını sunuyor. Çalışmaları çok farklı yaklaşımlar izlemekle birlikte, her ikisi de insan-mekân arasındaki ince bağlantıyı vurguluyor.
Mathias Poisson, yürüyerek gezilen yerlerin nesnel olmaktan uzak bir algı yorumu olan haritalar ve manzaralar oluşturmaktadır.
Walid Faruk, tersi bir yaklaşımla, insan yüzlerinden hareketle, gezilen bölgelerin izlerinin ve yer değiştirmeye bağlı iç çatışmaların okunabildiği portreler çizmektedir.
Bu sergi çok özel bağlam ve uyumlardan oluşturulmuş 100’den fazla farklı türde eseri bir araya getirmektedir. (yerinde oluşturma, konaklama, kişisel araştırma, uzak seyahatler) Marsilya, Cezayir, Beyrut ve İstanbul gibi birbirinden çok farklı kentlerle, hareketli bir görüntü mozaiği oluşturmaktadır. Ziyaretçiyi kendi hareket algısını gözlemlemeye, kendi yaşadığı bölgedeki gündelik güzergâhını ve işaret noktalarını görüntülemeye davet etmektedir.

  • Mathias Poisson’un öznel haritaları:

    Öznel haritalar, benim bir yürüyüş ya da sürükleniş sonrası gerçekleştirdiğim bazı mekân tasvirleridir. Gezinti dönüşünde izlenimlerimi gözden geçirir, zihnimin bunları çarpıtıp yorumlamasına aldırmadan, aklımda kalanları anlatacak bir grafik dili icat ederim. Ben genellikle fotoğraf ya da haritaya dayanmaksızın, serbest elle çalışırım. Müsvedde yapmam. Ortaya çıkan resimde nesnellik ya da gerçeklik aramam, canlı hafızamın kendini özgürce ifade etmesine izin veririm.
    İlk öznel haritalarımı 2001 yılında Beyrut’ta gerçekleştirdim. Kenti ilk kez keşfediyordum. On beş yıl süren iç savaştan sonra, artık kent planı kalmamıştı. Araştırdığım yerleri anımsayabilmek için geçtiğim yolları not etmem gerekiyordu. Akşamları rotamı bir not defterine çiziyordum. Lübnan dönüşü bu uygulamaya Marsilya’da da devam ettim çünkü orada da resmî planlar, var olan tüm yan yolları ve arazileri göstermez
    .”

  • Tophane’deki Minyatürler:
    Mathias Poisson 2013 yılında birkaç haftalığına İstanbul’da konaklar. Tophane’nin bazı sokaklarında çok sayıda günler geçirir ve burada mahalle sakinleriyle on kadar gezinti yapar. Topladığı anlatı ve gözlemlerden hareketle bir dizi kroki gerçekleştirir. Resimleri Nisan 2013’te Depo Galerisi’nde sergilenir. NDS Galerisi ’’ Duyuların Haritacılığı”yla bu serginin kendine özgü düzenlemesinin yeni bir versiyonunu sunuyor. Burada Tophane semtinin basitleştirilmiş planı görülmektedir.
  • Walid Farouk’un eserleri: Eşleştirilmiş portreler:
    Walid Farouk, farklı ülkelerden sanatçıları bir araya getirip toplu sergiler düzenlenmesini amaçlayan çeşitli sanatsal hareketlere katılır.

    Wagueh el shems” adlı portresi Mısır’da gerçekleştirdiği bir kolajdır. Bu portrede Afrika kıtası haritasının bir bölümünün (Kızıldeniz ve Nil nehri) bir adamın yüzüyle eşleştiği görülür. Aynı yüz üzerinde sınırları yok eden tablo, ulusal çatışmaları aşan olası bir ortak kimlik çizmektedir.

    Sanatçının ikinci portresi ise, İstanbul’da gerçekleştirdiği bir diziye ait olup burada artık Batı kentlerinin coğrafyasının Afrikalı yüzler üzerine yansıdığını görüyoruz. Çatışma dönemlerinde yoğunlaşan göç hareketlerini ve insanların kendi bireysel tarihçelerinden ve yeni oturdukları yerlerden nasıl etkilendiklerini anımsatan bir çalışma diyebiliriz buna. Veya bunun, artık ana vatanında yaşamayan Walid’in kendi yaşam yerinin değişmesinin bir sonucu olduğunu da söyleyebiliriz.

Mathias Poisson:

Mathias Poisson, 1978’de Fransa’nın Nîmes kentinde doğdu. Sanat araştırmaları onu on beş yılı aşkın bir zamandır geçtiği yolları resmetmeye, mahalleleri haritalamaya ve coğrafi değişimi anımsamak üzere fotoğraf şeklinde izler üretmeye sevk etmiştir. Poisson bizleri mümkün olan tüm şekilleriyle aylak ama özenli yürüyüşler yapmaya çağırmakta, şaşırtıcı yerlerde, odağında turistlerin deneyimi olan algılama gezinmeleri yapmayı önermektedir.
NDS’deki sergi, sanatçının Fransa’nın güneyindeki Marsilya, Montpellier, Cannes; Cezayir (Cezayir, Oran), Lübnan (Beyrut) ve İtalya (Napoli) gibi Akdeniz’in bazı ülke ve şehirlerinde gerçekleştirdiği eserlerinden bir seçki sunmaktadır. Mathias Poisson hâlihazırda Alpes de Haute-Provence Bölgesi’nde yer alan Forcalquier’de yaşamaktadır.

Walid Farouk:

Walid Farouk, 1976’da Sudan’ın Om Durman kentinde doğdu. Sudan’da büyüdü, oradaki Güzel Sanatlar Fakültesinde okudu, ardından 2007’de Kahire’ye yerleşti. Sudanlı bir anneyle Mısırlı bir babanın çocuğu olarak çifte bir kültür içinde yetişti ancak kendisini ne birinde, ne diğerinde tamamen bulamayınca ikisi arasında köprüler inşa etmek istedi. Bu amaçla, farklı ülkelerden sanatçıların aralarında görüş alışverişinde bulunmasını teşvik edecek bir kültür arenası olan Nabta’yı kurdu. Toplu sergiler ve yerel nüfusla göçmen nüfusu bir araya getiren çalışmalar vasıtasıyla, farklı toplulukları ayırıcı değil, birleştirici ögeleri vurgulayan bir diyaloğun ortaya çıkmasını sağladı. Farouk 2015’te İstanbul’a yerleşmiştir.

Sergi, 17 Şubat’tan 28 Nisan’a kadar (pazar günleri hariç) her gün saat 09.30-16.00 arası, ayrıca konser olan akşamlar 19:30’a kadar ziyaret edilebilir. .