PARISIANA

30 Kasım 2017 19:30

Paris’te Sanat ve Müzik Arasında Seyahat:
Müzik eserleri, aynı dönem tablolarının gösterimi eşliğinde dinlenecek ve böylelikle 20. yüzyıl başı Paris’inde sanatçılar arasındaki bağlantılara tanıklık edilecektir. René Clair’in kısa metrajlı filmi, konserin iki bölümü arasında gösterilecektir.

Program:

Francis Poulenc (1899-1963),
Önemsiz Şeyler (1940), G. Apollinaire (1880-1918)’in şiirleri

  • Paris’e seyahat
  • Otel

Germaine Tailleferre (1892-1983)

  • Piyano: Yavaş vals (1948)

Francis Poulenc (1899-1963)

  • Kayıp Kişi (1947), Robert Desnos (1900-1945)’nun şiiri

Germaine Tailleferre (1892-1983)

  • Piyano: Romans (1913)

Francis Poulenc (1899-1963)
Parisiana (1954), Max Jacob (1876-1944)’un şiirleri

  • Büğlü çalan kişi
  • Artık yazmıyorsunuz
  • Piyano: Doğaçlama no. 15: Édith Piaf anısına

Francis Poulenc (1899-1963)
G. Apollinaire’in şiirleri (1931)

  • Yılan balığı
  • Kartpostal
  • Sinema öncesi

Eric Satie (1866-1925)

  • Piyano: Gnossienne no 3 (1889-90)
  • Piyano: Spor ve Eğlence (1914) : Salıncak
  • Dapheneo (1916)
  • Piyano: Spor ve Eğlence (1914) : Balık avı / Yelken
  • Bir arkadaşım vardı (1904)
  • Piyano: Spor ve Eğlence (1914): Golf
  • Haydi Chochotte (1905)
  • «Antrakt», kısa metrajlı film, René Clair, Eric Satie’nin müziğiyle (1924)

*** ARA ***

Francis Poulenc (1899-1963)

  • Piyano: Pastoral (1917-1928)

Reynaldo Hahn (1874-1947)
Kederli şarkılar (1893), Paul Verlaine (1844-1896)’in şiirleri

  • Beyaz ay parlıyor - Mükemmel saat
  • Sonsuz ağaçlı yol
  • Piyano: Valse no. 9, Yaprak
  • Her İkisi
  • Piyano: Chopin’in Hayalperest Gölgesinde
  • Sonbahar şarkısı
  • Alçak sesle
  • Üzücü şarkı
  • Doğru şarkı

Çimen Seymen, Soprano ve Müzikolog

2011 yılında Fransız Kültür Bakanlığından, kültürel müzik diyalogları projelerindeki başarılarını dile getiren, Chevalier des Arts et Lettres, Sanat ve Edebiyat Şövalyesi nişanı ile ödüllendirilen Çimen Seymen, İzmir doğumlu. Müzik eğitimine dokuz yaşında piyano dersleri alarak başladı, Amerikan Kız Kolejinden mezun olduktan sonra, eğitimine devam etmek üzere Fransa’ya gitti. Versailles Konservatuvarından Piyano diploması ve Paris Üniversitesinden Müzikoloji doktorası aldı. Opera repertuvarı ve şan eğitimini Paris Konservatuvarı şan profesörü Rachel Yakar, London Royal Academy of Music profesörü, Noelle Barker ve Guildhall School of Music profesörü Laura Sarti ile ilerletti. Barok şan çalışmalarını Mezzosoprano Guillemette Laurens ve kontrtenor Gerard Lesne ile geliştirdi. Ünlü Kontrtenor ve Orkestra şefi Rene Jacobs‘un yönettiği Flander OperaStüdyo’sunda yaptığı çalışmalar ile Barok müzik üzerine uzmanlaştı.

Ünlü orkestra şefleri, Philippe Herreweghe, Gustave Leonhardt ve Jean-Claude Malgoire ile Paris Champs-Elysées Tiyatrosu, Versailles Kraliyet Operası, Bordeaux, Monpellier, Lozan, Monte-Carlo… Operalarında sahneye çıktı. İtalya’da Il Giardino Armonico topluluğu ile Fransa, Belçika ve İsviçre’de çeşitli Barok Müzik topluluklarının davetlisi olarak festivallere katıldı.

Soprano ve Müzikolog Çimen Seymen, 2005, Uluslararası İstanbul Müzik Festivali kapsamında “Avrupa ve Osmanlı Saraylarında Müzik” projesini hayata geçirdi. 17’inci yüzyıl Avrupa ve Osmanlı Müzikleri arasındaki etkileşimleri yeni yorumlar ile ilk kez dile getiren bu projenin Fransa’da gerçekleştirilen CD kaydı “La Serrenissime et la Sublime Porte “ (Venedik’ten İstanbul’a Barok Müzik), (Harmonia Mundi) 5 yıldız ile değerlendirildi. Bu proje; Paris, Roma Brüksel, İstanbul, İzmir, Ankara (Fransız Kültür Merkezleri) konserler dizisi ile, Avrupa ve Türkiye’de geniş kitlelerden beğeni aldı.

Çimen Seymen, 2008 yılında, İstanbul ve İzmir Uluslararası Müzik Festivallerine sanat yönetmenliğini yaptığı Müsennâ kreasyonu ile katıldı. Paris’in efsanevi Bouffes du Nord tiyatrosunda kapalı gişe oynayan bu gösteri, Fransa’nın çeşitli şehirlerinde de aynı ilgi ile izlendi. Bu proje Le Monde, Le Figaro, Les Echos gibi Fransa’nın ileri gelen basınından aldığı büyük beğeni ile 2009-2010 yılı Türkiye mevsimi etkinlikleri arasında en başarılı müzik projesi olarak nitelendirildi. Müsennâ, Fransa’da Türkiye Mevsimi kapanış gecesi dolayısı ile Versailles Kraliyet Operasında, iki ülkenin bakanları huzurunda sahnelenmesi sonucunda ise ayakta alkışlandı.

2012 yılında, Notre Dame de Sion, Rousseau ve Türkiye enternasyonal kolokyum ve kutlamaları çerçevesinde, Jean Jacques Rousseau’nun doğumunun 300. yılı dolayısıyla, bestecinin Türkiye’de ilk defa sahnelenen Köyün Kâhini operasında Colette rolünü seslendirdi. Fransız barok repertuvarının en önde gelen şeflerinden Jerôme Correas ve Les Paladins gurubu ile gerçekleştirdiği Eskiler ve Yeniler-Rousseau dönemi müzik tartışmaları konseri ise büyük ilgi ile izlendi.

Çimen Seymen, Türkiye’ye yönelik pedagojik yönü olan, az bilinen repertuvarları gündeme getiren projeler gerçekleştirmeyi sürdürmekte. Bu anlamda 2015 yılında Uluslararası İzmir Festivali’nde “Çağdaş Seslenişler” projesine imza attı. Ahmet Adnan Saygun ve Ulvi Cemal Erkin’in çok sesli halk ezgileri ile çağdaşları Fransız bestecilerin eserlerini içeren bu projede, Fransız profesyonel oda korosu ile amatör Türk koristleri bir araya getirdi. Eğitim amaçlı bu projenin konser sunumunda, Çimen Seymen, aynı dönemin Fransızca ve Türkçe melodilerini ve M. Ravel’in Yunan Şarkılarını yorumladı. 2016 Boğaziçi Universitesi Albert Long Hall konserleri kapsamında ise müzik ile görsel sanatlar arasındaki bağları dile getiren Paris1920 başlıklı konseri gerçekleştirdi.

Soprano Çimen Seymen, müzikoloji dalındaki araştırmalarından ve Fransa’daki müzik deneyimlerinden yola çıkarak Akdeniz medeniyetlerinin müzik etkileşimlerini konu alan yenilikçi projelere imza atıyor. İstanbul Notre Dame de Sion, Gümüşlük Festivali, Boğaziçi Üniversitesi Albert Long Hall konser sezonlarında sunduğu oda müziği programları ile beğeni toplamaya devam ediyor.

Güray BAŞOL, piyanist

1982 yılında Milano’da doğan piyanist, piyano çalmaya on beş yaşında İstanbul Anadolu Güzel Sanatlar Lisesinde başladı. Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Müzik Toplulukları Bölümü’nden mezun oldu. Üniversite eğitiminin hemen ardından Ecole Normale de Musique de Paris’de Germaine Mounier’in Diplome Supérieur d’enseignement sınıfında devam etti. Ardından Ulusal Rueil-Malmaison Devlet Konservatuvarı ve Ulusal Aubervilliers - La Courneuve Konservatuvarlarından mezun oldu.
Trossingen Müzik Yaz Okulunda, Gerlinde Otto ve Colombes Müzik Yaz Okulunda Yuri Serov ile de çalışma fırsatı yakalayan Başol, katıldığı piyano yarışmalarında birçok ödül kazanmıştır. En son 40. Claude Kahn Piyano Yarışması’nda bronz madalya kazanan piyanist İstanbul’da düzenlenen 1.Uluslararası Orkestra’Sion Piyano Yarışması’nda da finale kalmıştır. Türkiye, Fransa, Almanya, Sırbistan, İspanya, Portekiz, İsviçre, Tunus ve İngiltere’de önemli konser salonlarında solo piyano resitalleri veren piyanist, kendisini İdil Biret, Verda Erman, Pascal Godart gibi piyanistlere de dinletme fırsatı bulmuştur.
Solistlik kariyerinin yanında müzikoloji çalışmalarına ağırlık veren Başol, Université de Paris IV Sorbonne’da 2009 yılında yüksek lisans çalışmalarına başlamıştır. Philippe Cathé’nin yönetiminde hazırladığı “Jean Françaix’nin Piyano Sonatı ve Armonik Analizi” isimli ilk tezini 2010 yılında, “1687-1705 yılları arasında bestelenmiş Fransız Klavsen Süitleri ve Armonik Analizleri” isimli ikinci yüksek lisans tez çalışmasını ise 2012’de yayımlamıştır. Güray Başol, hâlen Türkiye’nin klasik müzik dergisi “Andante”de besteci ve eser tanıtma üzerine yazılar yazmakta, Paris’te eğitmenlik hayatına devam etmektedir.